Activity Diagram

ABSTRACT

21 Laundry Padang is an bussiness that engaged in laundry services which is provide various services such as a complete laundry (dry cleaning and ironing), wash and dry, and the ironing only. Based on the analysis conducted, it was found that the transaction system running at 21 Laundry Padang was not optimal and found problems such as accumulation of archives and reports, slow information flow, slow process of collecting data, and difficulty in reporting. The solution for these problems is implementaion of a web-based information system that is equipped with a mobile application that can be accessed by the costumer anytime and anywhere. The systems was built by using waterfall method which is consist of analysis, design, implementation, and testing phase. In the analysis phase, the tools used for modeling is BPMN (Business Process Model Notation), Use Case Diagram and Use Case Scenarios. The design phase was done by making the architectural design of application, DFD (Data Flow Diagram), ERD (Entity Relationship Diagram), and User Interface. The implementation process was done by using MySQL database and PHP and javascript programming language. Programming was done by using procedural method. Basic4Android was used to build mobile application. Then the system that had been built was tested by using black-box testing. The test results show that the system has been built in accordance with the specified functional requirements. This research has deliver a laundry information system services that can be used for managing laundry service at 21 Laundy Padang.

Activity diagram, sesuai dengan namanya diagram ini menggambarkan tentang aktifitas yang terjadi pada sistem. Dari pertama sampai akhir, diagram ini menunjukkan langkah – langkah dalam proses kerja sistem yang kita buat. Sebagai contoh, langkah – langkah memasak air. Tetapi kita akan menjelaskannya dengan bentuk grafik.  Struktur diagram ini juga mirip dengan flowchart.

Fungsi Activity Diagram

  • Menggambarkan  proses bisnis dan urutan aktivitas dalam sebuah proses
  • Memperlihatkan urutan aktifitas proses pada sistem
  • Activity diagram dibuat berdasarkan sebuah atau beberapa use case pada use case diagram

Element – Element Pada Activity Diagram

elemen

Berikut Contoh Activity Diagram

Pada tahapan analisa sistem dilakukan untuk menggali kebutuhan sistem dan menganalisa tingkah laku sistem yang akan dibangun. Kebutuhan fungsional sistem diidentifikasi melalui proses bisnis yang berjalan pada 21 Laundry Padang. Dari hasil analisa, didapatkan 2 proses bisnis utama yaitu: 1. Proses bisnis penerimaan Laundry. 2. Proses bisnis pengambilan Laundry.

star2

star1

Berdasarkan proses bisnis yang dimodelkan, diidentifikasi kebutuhan fungsional sistem yang akan dibangun. Kebutuhan fungsional sistem dimodelkan dengan menggunakan Use Case Diagram. Menurut Rosa dan Shalahuddin, Use Case atau diagram use case merupakan pemodelan untuk kelakuan (behavior) sistem informasi yang akan dibuat. Use case mendeskripsikan sebuah interaksi antara satu atau lebih aktor dengan sistem informasi yang akan dibuat (Rosa dan Shalahuddin, 2015). Use case diagram digunakan untuk mengetahui fungsi apa saja yang ada di dalam sebuah sistem dan siapa saja yang berhak menggunakan fungsi tersebut Pada rancangan sistem ini terdapat tiga aktor, yaitu pemilik/admin, karyawan, dan pelanggan pada 21 Laundry Padang. Use case diagram untuk sistem informasi.

Referensi :

https://www.codepolitan.com/mengenal-uml-contoh-uml-diagram-model-activity-diagramjurnal.umj.ac.id/index.php/semnastek

 

 

 


Tinggalkan komentar